© 2018 - 2024 Henn László András
© Copyright:
Az oldal teljes tartalma szerzői jogvédelem alatt áll. Az oldalon található írások, képek másolása, utánközlése csak a
szerző írásbeli engedélyével lehetséges.
Elhangzott: Budapesten a Vízivárosi Galériában 2017. 06.29 én
„P + H + P”
c. kiállítás megnyitóján
HÁRMAN - PATAKI FERENC, HENN LÁSZLő ANDRÁS ÉS POPOVICS LŐRINC KIÁLLíTÁSA
Mindazok,
akik
összegyűltek
abban
a
patinás
kiállítóteremben,
amelyet
Vízivárosi
Galériának
neve-zünk
idestova
majd
harminc
éve
-
a
művek
többszörösen
összecsengő
harmóniája
révén
-,
minden
bizonnyal
olyan
ünnepi
és
méltóságteljes,
mondhatnám,
magasztos
varázslatban
részesültek,
ame-
lyet
valószínűleg
távoztukban
sem
felejtettek
el.
Mert
Pataki
Ferenc,
Henn
László
András
és
Popo-vics
Lőrinc
Hárman
-
Festmények, Grafikák, Szobrok című tárlata (2017. június 29 - július 25.) ilyen volt a forró nyárban.
Mindjárt
az
elején
le
kell
szögeznünk,
hogy
a
három
szegedi
érdekeltségű
alkotó
egymástól
teljesen
eltérő
anyagokat
és
formanyelvet
használ,
mégis
közös
érzéseket,
gondolatokat
és
képzeteket,
valamint
azonos
fogalmakat keltenek, ébresztenek az emberben.
Megítélésem
szerint
ebben
a
vizuális
hármas
összhangzatban
a
mágikus,
kultikus,
mitikus,
misztikus,
archaikus,
rituális,
meditatív,
kontemplatív,
szakrális
és
transzcendens
jelzők
fejezik
ki
az
alapszólamot,
s
valamilyen
módon
az
égi
és
földi
zónák
találkoznak
az
Idő
és
a
Tér
szent
és
örök
képzeteivel,
a
felaprózás
az
oszthatatlansággal, a pogány hitvilág a keresztényivel, a személyesség
a Fennebbvalóval.
De
találhatunk
más
érintkezési
pontokat
is
a
három
művész
alkotómódszerében
és
ellentétpá
rokban
gondolkodó
szemléletében.
Figyelemre
méltó
például,
ahogy
az
időfolyamatok,
a
meta
morfózisok
fizikai
értelmezései
keverednek
azok
sűrítéseivel,
jelképekké
dermesztéseivel;
ahogy
a
részek
eggyé
olvadnak
az
egésszel;
ahogy
a
természet-képzetűségek
ütköznek
a
geometria
hang
súlyaival;
ahogy
a
szépség
és
a
mívesség
fokozott
megnyilvánulásai
feleselnek
az
informel
anyag
szerűségekkel;
ahogy
a
terjeszkedő
formák
megértik
magukat
a
szerkezetességekkel;
ahogy
a
távollátás
pozíciói
egyezkednek
a
közelre
hajolás
nézőpontjaival,
a
madártávlatos
szemlélődések
a
mikrostruktúrák
szempontjaival;
ahogy
a
biztonságos
visszatérő
és
ismétlődő
motívumok
felszá
molják
magukat
a
szokatlanságok
egyediségeiben;
ahogy
az
atlantiszi
múlt
felemelkedő szigetei ta
lálkoznak a jelen beszűrődéseivel és a jövő megérzéseivel.
S
mindezek
mellett
mindig
és
mindenhol,
az
összes
munkában
rendkívül
feltűnő
az
anyagok
iránti
feltétlen
tisztelet
és
szeretet;
a
megmunkálások
igényessége
és
változatossága;
a
színek
és
matériák
összehangoltsága, érzelmi, hangulati, gondolati és szellemi egységgé formálása.
Pataki
Ferenc
-
a
kiállítók
korelnöke
-
az
Írások,
sasok
című,
idén
megjelent
kötetének
egyik
is-
mertetőjében
olyan
gondolatokat
fogalmaz
meg,
amelyek
bár
Henn
László
András
művészetéről
szólnak
(Rítus
ó-
aranyban), mégis mintha mindhármuk világszemléletére éppúgy igazak volnának:
„Világunk
kaleidoszkópszerű
jelenségeiben
azt
a
tárgyat
vesszük
észre,
vagy
arra
a
történésre
figyelünk
föl,
látjuk
meg
élesen
kiragadva,
amelynek
jellege
eltér
a
megszokottól.
Ugyanakkor
a
kedves
ismerősség,
a
megszokott
harmónia,
az
azonos
ismétlődés
békességgel
és
nyugalommal
tölt
el.
A
világ
tele
van
láthatatlan
motívumokkal,
elsüllyedtnek
tűnnek
kincseink,
melyeket
aztán
megint
világra
ébreszt
egy
másik
kor
másik
szelleme.
A
látás
folyamatában
meghatározó
a
valami-
hez
hasonlítás,
a
felismerés
öröme.
A
megismert
tudás
egy
másik
síkon
érvényt
szerez
magának,
kibújik
rejtőző
burkából,
és
a
szemlélődő,
szemét
legeltető
ember
a
felismerés
átélésével
tudatosít-
ja:
átéltem
már
hasonló
mozzanatot,
s
ráébred
az
»egyszer
volt
már
ilyen«
-
a
»déjŕ
vu«
-
élményé-
re.
A
dolgok
látszólagos
keveredése,
összevisszasága
ugyanis
egy
tisztán
kivehető
rendszer
sze-
rint,
ismétlődésekben
növekszik
és
csökken,
árnyékba
merül,
és
magát
egy
másik
dimenzióban
lát-
tatva fényre derül.”
1
Ezek
a
felismerések
tehát
nemcsak
Henn
László
András
asszociációs
alapokon
működő,
az
ol-vasottat
a
tudattalannal, az elhatározottat a váratlannal, a sejtelmeset a lélektanilag törvényszerűvel,
a
külső
impulzust
a
belső
látással,
a
kollektív
tudattalant
a
személyes
emlékképekkel,
a
megfigyelést
a
meditációval,
a
primordiálisat
a
jelenkortudattal,
a
hagyományt
a
pillanatnyisággal,
az
anyagelvűséget
a
divinációval
(istenüléssel,
átlelkesültséggel,
átszellemítéssel)
keverő
munkáira,
de
Popovics
Lőrinc
szakrális-orfikus
és Pataki Ferenc szakrális-ikonikus műveire éppúgy érvényesek.
Pataki
Ferenc
fatáblái,
érzékien
konceptuális
-
fémlemezes
-
képei
(a
nyolcvanas
évektől
kez-
dődően
napjainkig)
a
más
természetű
festményeihez
vásárolt
-
kiüresedett,
kiüresített
-
tubusai-
nak
újrahasznosításával
készülnek.
Valamennyi
kipréselt,
kisimított,
a
kupakjától,
valamint
a
váll-és
nyakrészétől
tépés
útján
megszabadított,
majd
a
falemezekre
pikkelyszerűen
felrakott
festéktubu-sa
mindig
ugyanaz,
csak
másképpen:
egyszerre
színes
tüzű
és
színtelen
kopottságú;
foltos
ruhájú
és
fémes
(aranyos-ezüstös)
ragyogású;
ráncos
erezetű
és
ránctalan
mosolyú.
Minden
egyes
darab
külön
élő
szimmetrikus
életfát
idéző
vagy
más
és
más
angyalt
megjelenítő
entitásként
fogható
fel.
Mégis
a
levedlett
fémruhák
új
és
új
mátrixszerű
hangulategységekké
állnak
össze,
s
az
ismétlődő
mértani
rendet
követő
elemekből,
fraktálszerűen
felépülő
ikonosztázok keletkeznek.
Popovics Lőrinc fekete gránitból és csiszolt, maratott, ragasztott üveglapokból összeállított mágikus jelei,
szimbolikus útjelzői, szakrális érzeteket keltő fényőrzői és fénylabirintusai, jelképpé dermesztett szent forrásai
és záporai, kristállyá lényegülő eróziói, valamint az isteni felhőkkel tár-salgó magas hegyei éppúgy az ősi ha-
gyományok és képzetek, a szentségességek, valamint a mai modern eszmerendszerek, illetve a Biblia világában
tanyáznak, akárcsak kiállítótársai művei.
NOVOTNY TIHAMÉR
művészeti író
NOVOTNY TIHAMÉR
Szakrális hangulatok, emelkedések