Elhangzott:
Balassagyarmat, Szerbtemplom 2006. 06. 02.
UNDERGROUND AVAGY LAPOK EGY VAKONDOK VÁZLATFÜZETÉBŐL
A SZELLEM TÉRKÉPEI, AVAGY HOGYAN LESZ A VAKONDTÚRÁSBÓL MŰVÉSZET
Tisztelt hölgyeim és uraim!
Henn
László
jelen
tematikus
kiállításának
minimum
két
olvasata
van.
Az
egyik
a
festészettechnika,
illetve
talán
pontosabb,
ha
azt
mondjuk,
hogy
a
műhelygyakorlat,
vagy
az
alkotás
folyamata
felől
közelítünk.
Ugyanis,
ha
jól
megnézzük
a
képeket,
ezek
a
monokromitásuk,
egyszerű
eszközhasználatuk
mellet
is
kiérlelt,
mérlegelt
alkotások.
Voltaképpen
felfoghatjuk
őket
kompozíciós
vázlatoknak
is.
Ne
tévesszen
meg
minket
az
egyszerű
eszközhasználat,
a
monokróm
színek,
a
néhány
vastag
vonalból
és
egyszerű,
mágikus
jelekből
összeállított
képstruktúra.
Első
látásra
is
szembetűnő
a
képeken
a
szerkesztettség,
a
mérlegelt
kompozíció:
A
festmények
hátterében
lévő
konstrukció
(mint
képépítő
elem,
és
szellemi
tartalom).
A
képek
a
szerkezetesség
mellett
is
organikusak,
jelen
esetünkben
földközeliek
maradnak.
Amely
föld-közeliségre
utalnak
is
a
barnás
árnyalatú földszínek, és az a különleges technika, amellyel a művész létrehozta ezeket a repedezett felületeket.
A
galéria
falain
bemutatott
festmények
az
alkotói
folyamat
részei,
fontos
állomás
minden
egyes
darab
a
majdan
megvalósítandó
„kész”
művekhez.
Gondolkodás,
tépelődés
eredményei,
így
tulajdonképp
szerencsésnek
mondhatjuk
magunkat, hogy betekinthetünk az alkotás folyamatába.
A
másik
olvasat,
a
képek
jelentése,
értelmezése.
UNDERGROUND
avagy
lapok
egy
vakondok
vázlatfüzetéből.
A
földalatti
szó
ebben
az
esetben
legalábbis
kettős
értelmű.
Egyrészt
utal
az
elmúlt
évtizedek
underground
művészetére,
az
underground
alkotói attitűdökre.
Engedjék
meg,
hogy
felhívjam
a
figyelmet
arra
a
rafinált
anomáliára,
gondolkodásbeli
bukfencre,
amely
az
undergroundban
rejlik.
Ugyanis
az
underground
művészeinek
mindig
is
fontos
volt
a
polgárpukkasztó
attitűd,
a
társadalomtól
való
különállás,
a
földalatti
lét,
a
deklaráltan,
a
másoktól
elkülönülni
akarás,
mégis
valamilyen
módon
ők
is
be
akartak
mutatkozni,
alkotásaikkal
a
közönségre hatni.
Leszögezhetjük,
minden
alkotásnak
szüksége
van
a
közönségre.
Ezt
egyébként
nagyon
tömören,
imigyen
fogalmazta
meg
a
pop-art pápája ANDY WARHOL: ”A LEGPOLGÁRIBB FÉLELEM - A POLGÁRI LÁTSZATTÓL FÉLNI.”
A
másik
jelentéssík
a
vakondok
földalatti
létére
utal,
amely
természetesen
egy
metafora.
Ebben
az
esetben
a
művész
olyan,
mint
a
vakondok,
elszigetelve
a
világtól
alkot,
és
néha
feljön
a
fényre,
megmutatni
magát
a
világnak
s,
szippant
a
friss
levegőből.
Ilyenek
lehettek
az
athos
hegy
szerzetes
festői,
vagy
a
firenzei
San
Marco
kolostor
világtól
elforduló,
magányban
alkotó
angyali
mestere,
Beato
Angelico
da
Fiesole
(FRA
ANGELICO),
vagy
a
mi
konok,
hajlíthatatlan
akaratú
Derkovitsunk
és
a
csendes
Vajda
Lajos,
vagy
a
Lótnak
megjelenő
angyalt
megfestő
Kondor
Béla,
s
tapasztalatból
mondom
ilyen
alkotó
Henn
László
is.
Komoly
és
fegyelmezett
a
szónak
abban
az
értelmében,
ahogyan
azt
József
Attila
értelmezi.
A
műterem
csendes
magányában
alkot
hónapokig, és egyszer csak megjelenik valahol egy-egy jelentős, érdekes kiállítással.
A
művésznek
szüksége
van
arra,
hogy
az
a
sajátos
katabazis
(pokoljárás)
amelyet
egyedül
kénytelen
járni,
néha
időlegesen
megszűnjön, s mint a Hadászból feljövő Orpheusz megpihenjen, szétnézzen a fenti világban.
S
ezzel
eljutottunk
egy
a
művészünket
is
foglalkoztató
dilemmához.
Mégpedig
egy
kiállításra
vajon
egységes
anyaggal
kell
jelentkeznie
a
művésznek.
Lefordítva
ezt
a
hétköznapok
nyelvére
az
egységesség
érdekében
a
képek
egy
adott
kiállításra
készüljenek,
vagy
több
hónap,
esetleg
több
év
munkájából
adjon
ízelítőt
a
művész
a
nagyérdeműnek.
Ez
a
jelen
tárlat,
ilyen
program
szerint
készült
kiállítás,
ellentétben
Laci
eddigi
kirukkolásaival.
Egyrészt
játék,
másrészt
kísérlet.
Ezt
jelentik
számomra
ezek
a
vakondtúrások,
mely
a
növényeit
féltőn
óvó
és
gondozó
kertésznek,
illetve
a
figyelmetlen
bennük
elbotló
embernek
csak
bosszúságot
jelent,
egyébként
pedig
egy
élő,
lélegző
létforma
nyomai.
Mint
ahogy
nyomok
ezek
az
alkotások
is,
egy
a
világgal
folyamatosan párbeszédet folytató ember gondolkodásának lenyomatai.
Nátyi Róbert
művészettörténész
© 2018 - 2024 Henn László András
© Copyright:
Az oldal teljes tartalma szerzői jogvédelem alatt áll. Az oldalon található írások, képek másolása, utánközlése csak a
szerző írásbeli engedélyével lehetséges.