© 2018 - 2024 Henn László András
© Copyright:
Az oldal teljes tartalma szerzői jogvédelem alatt áll. Az oldalon található írások, képek másolása, utánközlése csak a
szerző írásbeli engedélyével lehetséges.
Elhangzott:
Budapesten a Melange Galériában 2010. 04. 27-én.
LÉLEK-TÁJAKON
Tisztelt Megnyitó közönség!
„A
fáknak
az
a
része,
amelyik
az
árnyékból
kiemelkedik,
egészen
egyszínű,
és
ahol
a
fák
vagy
az
ágak
vastagabbak,
ott
sötétebb, mert a levegő ott kevésbé érvényesül.
De,
ahol
az
ágak
kiemelkednek
a
többi
ág
közül,
ott
a
fényes
részek
világosabbak,
a
levelek
pedig
ragyogóbbnak
tűnnek,
mert
a
nap megvilágítja őket.”
Leonardo
da
Vinci
tarttatójában,
akkurátusan
és
hosszasan
taglalja,
hogy
a
piktornak,
-
ha
szakszerűen
akar
eljárni
–
mi
mindenre kell figyelnie egy táj megfestése kapcsán.
Ha
ezen
a
nyomvonalon
maradnánk,
valószínűleg
hatalmas
kerülővel
jutnánk
közel
Henn
László
festészetéhez,
ill.
az
itt
kiállított
„Lélek-tájakhoz”.
Találó
a
címadás,
hiszen,
bizonyos
orientáló
hatást
gyakorolva
a
nézőre,
a
tájjal
kapcsolatos
festészeti
ismereteinket
szelektálja,
és megfelelő irányba ösztökéli.
A
lélektani
kutatás
növekvő
bizonyossággal
és
világossággal
mutatja
ki,
hogy
a
lelki
folyamatainknak
csak
a
felszíne
jelenik
meg
a reflexió fényében, alatta hömpölyögnek a tudattalan élet árjai.
Lelkünk alapvonása az, hogy úgy szólván teljes életünket végig kísérik a konfliktusok.
Ennek,
a
kisebb,
nagyobb
konfliktusokkal
és
folyamatos
feszültséggel
teljes
lét
egyik
fontos
menekülési
iránya
a
tudomány,
és
a
művészet.
A
művészeten
belül
igazából,
a
formát
teremtő
igyekezetnek,
és
vágynak
a
titkai
izgatnak
minket,
amik
testet
öltenek
egy
műtárgyban.
Henn
László
munkái
elvezetnek
bennünket
egy
különös
kódrendszeren
keresztül
abba
a
világba,
amelyben
tetten
érhetők
azok
a valóság töredékek, amik a „lélek tájakon” álomszerű hangzásokkal feldúsítva megfogalmazódnak.
Teremtet, megjelölt helyek poézise árad ezekből a földoxid koloritú képekből.
Utazásra
késztető,
halk
rezgéseket
érzékel
a
befogadó,
és
elragadja
egy
fészkelődő
vágy,
hogy
felülemelkedve
e
sosem
volt,
-
de
mégis oly ismerős tájon, bebarangolja.
Titkokat sejtünk, szellemi önállóságot, a festészet eszköztárával létrehozott és megőrzött függetlenséget.
„Mert ami lélek volt a holt napokban
Illata él, és dallama zokog,
Örök csak egy: mit lelkünk álmodott.”
Juhász Gyula versében a lélek örökké él.
„Célom
az,
hogy
festői
és
plasztikai
eszközökkel
(olyan)
absztrakt
műveket
alkossak,
amelyek,
mint
művészi
lények
élik
önálló
életüket, s tiszta lelki érzetet váltanak ki.
Túlnyomórészt
olyan
kompozíciókon
dolgozom,
amelyekben
az
ember
a
kiindulópont.
Az
ember,
a
maga
lelki
vibrációjában,
testetlenül,
mint
kontaktus
az
érzet
számára.
Az
érzet
meghatározza
a
művet,
amelynek
ritmikus
kisugárzásai
a
belső
vibráció
magvából indulnak ki”. 1919-ből való idézet, Mattis–Teutsch János brassói kiállításának előszava.
E
két
idézett
alkotó
szellemi
társként
–
a
költészet,
a
fogalmiság
irányából
támogatólag
–
mellé
szegül
alkotónknak,
hogy
törekvését, reményeink szerint, siker koronázza.
Henn
László
festészete
makacs
etikai
megalapozottsága,
tiszta
hangzású
értékek
felmutatására
predesztinálják,
oly
módon,
hogy mindezek egy magán mitológia keretein belül realizálódnak.
Archaikus, emblematikus, felfűzött formák festői, épített rendszere, az a képi világ, amit a festő elénk tár.
Fogadjuk szeretettel!
Nagy Gábor
Munkácsy-díjas festőművész