© 2018 - 2024 Henn László András
© Copyright:
Az oldal teljes tartalma szerzői jogvédelem alatt áll. Az oldalon található írások, képek másolása, utánközlése csak a
szerző írásbeli engedélyével lehetséges.
Elhangzott: Csongrádi Galériában 2009.10.16-án /Festészet Napján
„Egy teljes nap töredékei”
c. kiállítás megnyitóján
Tisztelt megnyitó közönség, kedves mindannyian!
Köszöntöm önöket a Henn László András teremtette univerzumban. Alapterületét tekintve talán ez a legkisebb világmindenség- de a miénk.
Története a mi történetünk, jelene a mi életünk, jövője rajtunk is múlik. E világ megismeréséhez kívánok idegenvezetői segítséget adni, a
„Galaxis utikalauz stopposoknak” c. mű Arthurjának szellemében.
Mítikus, álomszerű-ám állandóan valóságos, e világi környezetbe ütköző közegben utazgatunk, melynek Henn László András a megalkotója,
felfedezője. Polgárainak, lakóinak jó barátja, rokona és ismerőse. Több ezer éves univerzumról lévén szó, telis-tele van ördögökkel, angyalokkal,
vándorokkal, bárkaépítőkkel, gondolatreaktor kezelőkkel, vidám reggelizőkkel és kiállítás megnyitón unatkozó, jobb sorsra érdemes
emberekkel. Szokásaik megegyeznek a földi létben élőkével abban is, hogy ünneplik a Magyar Festészet Napját. Az ő céljuk a művészettel az,
hogy összekössék a múltat a jelennel, ne hagyják veszni az apák, a nagyapák, az ősök ma is helytálló hagyományait, meséik, mítoszaik érvényes
tanításait. A Henn-féle világegyetemre is helytálló az, amit egy görög utazó mondott a magyarokról úgy ezer évvel ezelőtt: „ Igen bolondul
tisztelik vala a tüzet, becsülik az eget, a levegőt, s a vizet, és éneket mondanak a Földnek…”.
A Henn Laci-féle univerzum fontos figurája a kortalan, tehát örökifjú Akhateya. Foglalkozására nézve harcos, aki az egész birodalom
védelmezője, de ha szükséges akkor hajóépítő, mágus, űrhajós vagy éppen saját univerzumot teremtő festő. A művészi képzelet szülötte. A
felsorolt életrajzi adatokból kiderülhetett, hogy Akhateyának kebelbarátja Shakespeare, a világhíres drámaíró, költő és színész. Londonban a
Globe színházban találkoztak 1599 őszén, a Julius Ceaser dráma bemutatóján. A drámaíró munkásságának színhelyeit idézték meg úgy,
ahogyan az itt kiállított képen is láthatjuk. – Az természetes hogy Noé, a híres bárkakapitány, az emberiség második ősatyja szintén a baráti
köréhez tartozott. Az itt közszemlére bocsátott vázlat az özönvíz utáni, békegalambos hangulatot idézi. –Ezekiel prófétával, a bizarr
látomásoktól rosszul alvó jövendőmondóval, a mitológiai aranykorban találkoztak. Ez az az időszak, amikor az ókori mítoszok szerint az
emberek nem ismerték a bűnt és a gondokat és fáradtság nélkül boldogan éltek. Ezt a kort az ember önhibájával elpusztította. – Akhateya
felügyeli az ősi templomok szentélyeit, oltárait is. Jó ha tudják az itt jelenlévők hogy a templom szó eredetileg nem építményt, a mai
értelemben vett templomot, hanem csupán területet, szent körzetet jelentett. Az oltár készülhetett fából, kőből, köztereken, folyóvizek partján
és ligetekben. Így épült oltár a költészetnek is.
Belépve a kiállítótérbe körülölel bennünket a képekből áradó, sugárzó meghittség, harmónia, líraiság. Érezzük hogy kiérlelt, felelősségteljes,
igaz művekkel találkozunk. Ennek a meditatív világnak a megfestője maga is filozófikus hajlamú, érzékeny ember. Olyan festő, aki megküzdött
művésszé válásáért. Kitartó és tudatos művészi életút az övé.
Az általános iskola rajzszakkörét – Somfainé tanárnő vezetésével- „ Lenin-fejes jelvény” kitüntetéssel végezte el. Ezt a szegedi Tömörkény
gimnázium grafika szaka követte, majd a budapesti dekoratőr iskola következett. Esténként rajz- és önképző körökbe járt. Mesterségbeli
tudásának alapjait többek között a mártélyi szabadiskolában szerezte meg. Eltökélt szándéka volt, hogy könyvillusztrátor lesz. Nem lett. A
Képzőművészeti Főiskolára háromszori jelentkezés után sem vették föl. Akkor jött a katonaság és az elhatározás. Őt idézem: „ Ott a
katonaságnál fogadtam meg, hogy nem jelentkezek többé semmilyen intézménybe. Járom a magam útját. Képeztem magam és nyaranta
alkotótelepekre jártam. Egyre többet festettem és különböző technikákat próbáltam ki már akkoriban is, a magam gyönyörűségére. Terveztem
és nyomtattam plakátokat, tanítottam rajzot az ország első drogambulanciáján kallódó fiataloknak. Készítettem díjnyertes videó etűdöket – én
teszem hozzá, hogy ezért 1991-ben UNICA Arany Diplomát kapott Svájcban. Voltam szabadúszó grafikus több évig. 2001-ben fölvettek a
Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületébe. Hivatásos festővé értem. Igen, ez a jó szó, megértem. Érdekes, összetett jelentése van ennek
a szónak. Meg kellet érnem erre. De egy betű megváltoztatásával is ide illik még ez a szó, ha azt mondom: ezt is megéltem. Bevallom azt is
hogy saját magamnak festek – tehát felelős vagyok azért amit létrehozok. Lelki társaimnak Kondor Bélát és Mark Rothkót tekintem. Erőt adnak,
bátorítanak.”
Arról a Mark Rothkóról van szó, aki így vélekedett alkotói indulatáról és szenvedélyéről, a festészetről: - … Az emberek akik sírnak a képeim
előtt, ugyanazt a vallásos érzést tapasztalják meg, amit én magam is a kép festésekor.” Ilyen lelki társsal könnyű! Gondolhatjuk – De ez nem így
van! A példakép kötelez.
Henn László szenvedélye a Rothkóéval megegyező. Őszinte hittel, szinte megszállottan védelmezi a tartós emberi értékeket. „ A lehetőségeket
kéri számon a valóságtól.” Ebben nem ismer megalkuvást.
Idegenvezetői mivoltomból adódik, hogy fölhívjam figyelmüket a kiállítás címére. A címválasztás nem a véletlen műve. „ Egy teljes nap
töredékei”. Henn László egy korábbi prózai munkájának is ez a címe. Így kezdődik: „ Megtalált szavak, kusza mondatok és történések képei, egy
teljes nap töredékei…”. Helyettesítsük be ezeket a szövegrészeket az alkotás folyamatába:
· Megtalált szavak -> a gondolat ami képpé lényegül;
· kusza mondatok -> a színek, a jelek;
· történések képei -> a mesélő formák;
· egy teljes nap töredékei -> már kész is a kép, ilyen egyszerű!
Ez a szöveg is hármas tagolású mint a falon található festmények egy része. Több hármas ágú osztatú jelet, képelemet is felfedezhetünk a
képeken. ( legjellemzőbb példák: A költészet oltára, Genezis gépezet, Gondolatreaktor, Rítus VI…) Ezek a jelek a néző szemét hivatottak
irányítani és mintegy érzelem- és energia ütközők, a képek feszültségét szabályozzák, ritmusát befolyásolják. Egyszerűségük az írást megelőző
rajzok, rovások archaikus hangulatát idézik. A rovások ősi formái a tulajdonjegyek, melyeket fába faragtak, köbe véstek, állatok bőrére égettek.
Henn László a képeit jelöli velük. Ide sorolhatjuk a tulipán motívumot, a termő és a porzó egyszerűsített szimbólumait is. Pl. A vándor és a bot
c. képen. És ha már a szimbólumoknál tartunk. A Henn-féle világegyetem szerves tartozékai a hétköznapok tárgyait, épületeit megidéző
eligazító jelképek, mondhatni piktogramok.
Ilyenek:
· Az oszlop, mint világtengely, életfa; - szinte minden képen;
· A torony: az az épület mely a földet az éggel köti össze; pl.: Genezis gépezet;
· Létra: pl. Az első magyar bárkagyár c. képen – a kozmikus rétegek összekapcsolója. De ugyanezt láthatjuk az Egy teljes nap töredékei c.
munkán is.
· A bot: a védelem és egyben a büntetés eszköze; pl. A vándor és a bot, Az első magyar bárkagyár c. képeken.
· A ház: a közösség alapját, a családot jelző motívum – a nagy anya védelmező öle; pl. az Akhateya c. képen;
· A kereszt – melyről Pilinszky így ír: „ Latrokként – Simone Weil gyönyörű szavával – / tér és idő keresztjére / vagyunk mi verve, emberek.”
(Juttának)
Használják, értelmezzék ezeket a jelzéseket, mint a földi létben a „ Görgőslábú székre felállni tilos!” vagy a „ Lovaskocsival az emeletre fölhajtani
veszélyes” táblákat.
Tisztelt jelenlévők, univerzum látogatók!
Ez az utikalauz nem lenne teljes, ha nem esne szó Henn László univerzumának színeiről. A földfestékek és földszínek használata adja a képek
melegségét, boldogságérzetét. Jó megmártózni ebben a színtengerben. Lazúr technikával készült képeinek sokszor- másoknál nem igen
használt szín- az arany az alapja. Képeinek belső fényessége, ragyogása ennek is köszönhető. Ilyet csak az arany tud- belülről, lélekből
ragyogni. Pl.: Genezis-gépezet. A színek árnyalatai szervesülnek, a képek élővé válnak. A sejtelmesség, áttetszőség kelti azt az érzést hogy egy-
egy kép magába foglalja az idő egészét. Visszarepülünk a kortalan múltba, de megidéződik a gyermekéveit most töltő jelen is. A színek és
formák dialógusa harmóniát eredményez, a vitájuk feszültséget. A kontúrok élessége szintén meghatározója a képek belső feszültségének. Az
Akhateya képek még finom homokkal is megbolydította Henn Laci. Vékony bambusz betét teszi még változatosabbá, izgalmasabbá Az ördög
pamlaga c. képet.
A fekete szín az ördög, az emberi negatívumok színe. Vaskosságával, élességével figyelmeztet bennünket jelenlétére. Pl.: Kaszás járt a
rózsakertben, Az ördög pamlaga vagy a Kapcsolódások c. képeken.
Vidámabb hangulatú, nyitottabb a Villásreggeli c. kép – nyári hangulatot idéz a Kapcsolódások.
Az emberi alak ritkán jelenik meg a képeken. A Landolás – (Ezekiel) képen Jézus és Ezekiel alakja sejlik föl. Az első magyar bárkagyár c. műben
Noé szakálla lobog. Az Akhateya harcba indul c. képen a vitéz pajzsos képét ismerhetjük föl.
A Kaszás járt a rózsakertben c. kép a nagyapa emlékét idézi. A ledőlő fehér korona jelzi a nagyapa Laci életében betöltött szerepét,
jelentőségét.
A Rítusok sorozat lényeges része a kiállításnak és úgy gondolom Henn László jelenlegi munkásságának is. A rítusok mindig is fontosak voltak
olyannyira, hogy kijelenthetjük, „ semmi nincs, ami pontosabban szervezett és szigorúbban tabu alá vetett mint éppen a mágikus rituálé”. A
rítus a mindennapi élet szokásrendszere. Minden időben nélkülözhetetlenek a fejlődés folytonosságának biztosításához: tapasztalatok, értékek
átörökítéséhez, az emberi együttélés és érintkezés fenntartásához. És itt most fontos ponthoz értünk. Szerintem kétségtelenül erről szólnak
Henn László András művei: az értékmegőrzésről, az értékek átadásáról. A hagyomány és az újítás látszólag ellentmondásos kapcsolatáról, az
őrző és az újító felelősségéről, aki a művészet esetében gyakran ugyanazon személy. Ha kitekintünk a világba vagy szűkebb környezetünket
vizsgáljuk, megállapíthatjuk, hogy a vázolt dilemmából kivezető út többirányú és számtalan elágazása létezik. A gondolkodásban és a
választásban az itt kiállított képek segíthetnek, hiszen egy tisztességes, felelős alternatívát kínálnak. Éljenek a Henn László András ajánlotta
galaktikus esély megismerésének lehetőségével.
Még itt a Földön is beválhat.
Gratulálok a kiállító művésznek. Köszönöm a figyelmüket.
A kiállítást megnyitom.
KECSKÉS LÁSZLÓ