© 2018 - 2025 Henn László András
© Copyright:
Az oldal teljes tartalma szerzői jogvédelem alatt áll. Az oldalon található írások, képek másolása, utánközlése csak a
szerző írásbeli engedélyével lehetséges.
Elhangzott:
Szeged, MÉH galéria 2002. október 28-án KALMÁR MÁRTON szobrászművész (1946-2024) megnyitó beszéde “
Szív[le]nyomatok
” c. kiállításon
Eljöttünk
ide
a
pincébe,
ebbe
a
pince
galériába
a
gordonka
hangú
meleg
képek
közé,
és
együtt
lehetünk
csendben,
meghittségben,
mint
valamikor
az
Ókeresztények
a
katakombákban.
Amikor
bejöttem
és
szétnéztem,
úgy
éreztem,
hogy
valahol
egy
rejtett
kandallóban
ropog
a
tűz, és annak fényében, melegségében, hát itt érezhetjük jól magunkat.
Szívlenyomatok.
Ezt
a
címet
adta
Henn
Laci
a
képeinek.
Én
még
hozzáteszem:
szív
gyengédség.
Mert
hiszem,
úgy
érzem,
hogy
itt
valami
tudatos
vagy
öntudatlan
szembenállás
van
a
nyers
erővel,
a
prózai
világgal
szemben.
Képeivel
azt
a
hatást
kelti,
hogy
rendkívűli
módon
hisz
a lélek erejében. Mint ahogy Jézus is hitt abban, hogy a lélek erejével megváltoztatható a világ, vagy a modern időben Gandhi-nak a szelleme.
Hiszen
ha
a
színeket
megnézzük,
azt
hiszem,
ahogy
ide
jöttünk
a
kiálltás
felé,
érezhettük
azt
a
melegséget
a
lábunk
alatt
a
levelek
zörgésében.
Ha
egy
csokorra
fogtuk
volna
össze
a
leveleket
és
ide
hoztuk
volna,
valójában
ezt
a
színvilágot
kaptuk
volna
meg,
ahogy
itt
érezhetik.
És
ha
Gandhi-ról
szóltam,
valahol
a
kenyér
színe
is
benne
van.
A
megdobnak
kővel
dobd
vissza
kenyérrel,
eszméje
ebben
az
anyagban.
És
csak
tétován
jegyzem
meg,
hogy
Juhász
Gyula
szelleme,
hogy
plántálódhatott
át
a
fiatal
művész
lelkébe,
képeibe.
Itt
lehetséges,
hogy
valami
mély
vonulatú
szegediségről
van
szó,
hiszen
Henn
Laci
is
Szegeden
szűletett.
Első
képei,
ahogy
bejövünk,
a
genetikailag
kódolt
szív
motívumai,
a
szív
rezdüléseit,
torzulásait,
gyűrődéseit,
görcseit,
de
mégis
a
hit
abban,
hogy
a
szívünk,
azért
bármennyire
is
kódolt,
de
épűlhet
és
szépűlhet
a
jóság,
a
lélek
által.
Ősz,
múlt,
elmúlás,
benne
van
ezekben
a
képekben.
A
múltból,
ami
erős
vas
volt,
az
a
rozsda
martaléka
lett,
a
múlt
emlékei.
E
két
nagy
képében
a
végtelen
térben
utat
kereső
embernek
a
jelzései,
irányvonalai,
mint
az
ókori
krétai
labirintban,
ahol
ott
sem
volt
másról
szó,
mint
a
szövevényes
életben
utat
kereső
embernek
a
szimbólumáról.
Vagy
ha
megnézzük
a
két
horizontális
képet,
az
Anteus-i
földhöz
kapaszkodó
embert,
de
abból
kitörni
is
akaró,
de
messzire
nem
jutó
embernek,
de
a
kitörési
vággyal
rendelkező
embernek
a
szimbólumai.
Vagy
a
mellette
levő
két
kép,
a
bal
és
a
jobb
oldalnak
az
összefüggése,
harmóniája.
Bal
kéz
és
a
jobb
kéz,
ahogy
zongorázunk,
és
ahogy
én,
ahogy
benne
látom
a
koponya
vonal,
ahogy
összeköti
a
kettőt,
hogy
mennyire
szükség
van
az
összekapcsolásra, hogy nincs végső ellentét, hanem összekapcsolható a világ.
Úgy
érzem,
hogy
Henn
László
egy
nagy
reménysége
a
szegedi
és
a
magyar
piktúrának.
Az
a
komoly
gondolkodás
és
mély
érzés,
ahogy
viszonyul
a
művészethez,
mindenféleképpen
predesztinálja
arra,
hogy
egy
jelentős
művésszé
váljon.
Hiszen
ez
első
bemutatkozása
Szegeden, de mégis úgy érzem, hogy rendkívűl izmos, rendkívűl tartalmas képeket mutatott be nekünk.
Na,
de
mielőtt
végkép
a
pokolba
kvánnak,
hogy
egy
szobrász
itten
fecseg
össze-vissza,
ezért
befejezem
és
inkább
töltök
magamnak
egy
bort, és iszok a művész és az önök egészségére.
Kalmár Márton
szobrászművész
© 2018 - 2025 Henn László András